воскресенье, 7 февраля 2016 г.

Конспект уроку на тему: Осінь, осінь… Складання розповіді за власним спостереженням.

Мета. 1) Вчити учнів спостерігати, пізнавати, помічати ознаки осені.
           2) Розвивати естетичні смаки, мислення, творчу уяву, память, зв’язне мовлення.
           3)Виховувати почуття прекрасного, любов до природи.

Обладнання: ілюстрація картини І.І. Левітана «Золота осінь», музика П.І. Чайковського «Осіння пісня» у виконанні симфонічного оркестру, пісня з відео «Осень постучала к нам…», листочки з завданнями.
 
Хід уроку

І. Організація класу.
Поверніться до гостей, привітайтеся.
Поверніться один до одного, посміхніться.
Хай на нашому уроці сьогодні панує атмосфера доброзичливості, взаєморозуміння, пізнання та успіху.
1. Вступне слово вчителя
- Сьогодні ми помандруємо чарівними стежками красуні, назва якої заховалась у загадці, яку треба скласти з розсипаних слів.
Без, розфарбувала, пензлика, деревця, без, олівця.
а) подивіться уважно на слова, прочитайте загадку;
б) що ж це за красуня;
в) чому народ її так називає.
2. Щоб слова правильно писати
    Хвилинку каліграфії потрібно починати.
Каліграфічна хвилинка
О ос сі інь                                 
- Яке слово можна зібрати?     (Осінь)
- Чи можна його переносити?
- Утворіть словосполучення зі словом осінь (осінь золота, осінь чарівниця, осінь мила, осінь щедра).
- Складіть речення із словосполученням на вибір. (Осінь прилетіла на блакитній хмаринці).
ІІ. Хто з вас уже може сказати, над якою темою ми будемо працювати?
Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні ми будемо вчитися усвідомлювати зміст почутого і побаченого, співвідносити його з малюнком. Розвиватимемо творчу уяву, зв’язне мовлення, збагачуватимемо словниковий запас, складемо розповідь на тему: «Осінь».
ІІІ. Робота над матеріалом.
1.– Сядьте зручно, заплющте очі і уважно слухайте музику П. І. Чайковського і вірш Іванни Савицької, щоб могли відповісти на питання.
2. (Звучить музика. На фоні музики учні читають вірш.)
    Летять листки пожовклі і зів’ялі,
    Летять до ніг і сумно шелестять.
    Затих гайок, і верби кучеряві
    Пташиним співом вже не гомонять.
    А ниточки ясні срібноволосі

    Шепочуть: осінь, осінь, осінь…
    Летять листки, і скрізь так непривітно…
    Заснув ставок, і нивка вже не та.
    Колишеться вітрець одноманітно,
    І між стернею блудить самота.
    А ниточки ясні срібноволосі
    Шепочуть: осінь, осінь, осінь…
    Летять листки, замовкли птахів хори
    А сонце вже біжить кудись, біжить.
    Ах літечко, вернись до дітвори
    Хоч на якусь годинку, хоч на мить.
    А ниточки ясні срібноволосі
    Шепочуть: осінь, осінь, осінь…

- Про яку пору року вірш?
- Який настрій він викликає? Чому? 
- Які картини ви уявили, слухаючи його?  
- До слова блудить доберіть синоніми (бродить, тиняється, сновигає, ходить, снує).
- Назвіть словосполучення із словами, вжитими в переносному значенні. (Верби не гомонять, заснув ставок, блудить самота).

3. Уважно послухайте вірш Я. Щоголіва «Осінь».
- Які ознаки осені змальовує поет?
Висне небо синє,                                     Темная діброва
синє та не те;                                           стихла і мовчить;
світить та не гріє                                     листя пожовтіле
сонце золоте.                                           з дерева летить.
Оголилось поле                                       Хоч би де замріла
од серпа й коси;                                       квіточка одна;
ніде приліпитись                                     тільки й червоніє
крапельці роси.                                        що горобина.
                                Здалека під небом,
                                в вирій летючи,
                                голосно курличуть
                                журавлів ключі.
- Які ж ознаки осені ви помітили?
- На які питання відповідають слова зів’ялі, кучеряві, пожовклі, срібноволосі, ясні, синє, темная, золоте?
- Яка це частина мови?
- Для чого автор їх вживає? (Щоб яскравіше, влучніше змалювати осінь.)

4. Послухайте оповідання і співставте поетичний образ осені з прозовим.
      - Ось як описує осінь у своєму оповіданні А.С. Волкова.
«Виблискують у небесній сині жовтою різьбою берези, святковими у своїй красі стоять золотаво-червоні клени, переливаються бронзою осики, від фіолетово-червоних до мідних відтінків сяють вдалині ще вбрані в свої шати дерева».
- Що роблять дерева? (виблискують, стоять, переливаються, сяють)
- Які засоби використовує письменниця?

5. Цій чудовій порі року присвятили свої твори художники.
- Подивіться на картину. Хто знає, як вона називається?
- А хто її автор?
Розгляньте уважно її. Це – царство Дідуся-Лісовичка. Воно чудове у різні пори року, а восени особливо.
- Розгляньте дерева. Що зробила з ними осінь? (Розфарбувала в різні кольори. Подарувала золоте вбрання).
- Ось замріяний молодий клен. Яким кольором його розфарбувала осінь? (Червоним, багряним).
- Що подарувала вона берізкам? (У коси вплела золоті стрічки).
- У якому вбранні старий, кремезний дуб? (У коричнево-жовтому, брунатному).
- А яким вам здається каштан? (Зачарований, замріяний, жовто-брунатний).
- Якого кольору фарби взяв художник, щоб передати красу осені? (Червоні, коричневі, жовті, багряні, блакитні, сині).
- Поети і письменники використовують епітети, порівняння, метафори.
- Художники – різнобарвя фарб, щоб описати красуню осінь.

6. Не залишила вона байдужими і композиторів. Вслухайтеся у слова, мелодію, вдивляйтеся у картини. (Звучить пісня «Осень постучалась к нам» з відео.)
- Що говориться про дощ?
- Чому він золотий?
- З чим порівнює автор горобину?
- Що він говорить про хмари?
- Куди відлітають пташки?
- З чим порівнюються листочки?

7.  - Підніміть руки, хто з вас любить осінь.
- Отже, вона нікого не залишає байдужим.
- Чарівниця - осінь принесла вам завдання. Що ж просить вона нас зробити?
І група «Кмітливі». Утворіть прислів’я.
1. Як, жовтіє, поле, то, смутніє, листя.
2. Виберіть ознаки осені:
Довгий день – коротка ніч; довга ніч – короткий день; густий туман, ясне блакитне небо, важкі сірі хмари, затяжні дощі.
ІІ група «Спостережливі». Закінчіть народні прикмети.
Восени випав сніг – буде рання… (весна)
Зявились комарі пізньої осені – до мякої… (зими)
ІІІ група «Поети». Скласти вірш.
Тихо осінь аж горить
Ліс довкола стоїть
Ясен листя ходить гаєм
Дуб нахмурений осипає.

8. Фізхвилинка.
Встаньте, діти, посміхніться, землі рідній уклоніться.
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться.
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте,
І за парти тихо сядьте.
Вправа для очей.

9. Продовжуємо роботу – За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй: «Забирай все моє багатство, віддаю все моє золото. Будь щирою і люди полюблять тебе».
- І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року приносить нам щедрі дарунки.
- Є у Осені три сини. Відгадайте ж хто вони?
1. У південний край землі
    Відлітають журавлі.
    І лункий шкільний дзвінок
    Нас покликав на урок.
    Як цей місяць звати?
    Прошу вас я відгадати. (Вересень). Чому?
2. Кличуть нас ліси, поля, сади
    Дозбирати осені плоди.
    Із дерев спадає листя жовте.
    То землею ходить місяць… (Жовтень).
- Що допомогло вам відгадувати загадки?
3. Але ж в осені є ще один синочок.
    Краплі з неба, дахів, стріх.
    Падає холодний перший сніг.
    Потемнів від листя сад
    Це надходить… (Листопад).
- Як називають листопад в народі? (Ворота зими).
-Чому його так називають?
- Щоб скласти розповідь про осінь, нам треба дібрати словник.
Осінь (що зробила?)…прийшла, підкралась, прилинула, припливла, прилетіла, прилинула  на білій хмаринці, прискакала на баскім коні.
Осінь (яка?)…чарівна, сумна, холодна, золота, дощова.
Дерева і кущі одягли (яке вбрання?)…різнокольорове, барвисте, розкішне, золоте, різнобарвне.
Небо (яке?)…безхмарне, сіре, сумне, синє, захмарене, високе, свинцево-сіре.
Сонце (що робить?)…світить, але не (гріє, припікає).
Вітер (який?)…холодний, різкий, колючий, злий, безжальний, грайливий, лагідний.
Листя (що робить?)…облітає, падає танцюючи, кружляючи; кружляє у повітрі, встеляє землю килимом.
Птахи (що роблять?)…відлітають (куди?)…у теплі краї, у вирій.
Комахи (що роблять?)…сплять, ховаються у щілини.
Білочки (що роблять?)…готуються до зими, запасають корм.
- Все, що ви щойно сказали, я заздалегідь записала вам, щоб ви могли користуватися, складаючи розповідь.
- Залиште рядочок для заголовка. В залежності від того, яку розповідь ви складете, доберете до неї заголовок і запишете на вільному рядку.
- Пригадайте, з яких частин складається текст? (зачин, основна частина, кінцівка).
- Дотримуйтесь їх, працюйте уважно, старанно.
- Недарма ми сьогодні згадали осінні місяці. Для деяких діток вони приготували особливі завдання.
1. Вставте потрібні слова.
Прийшла (яка?) осінь.
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.
Повіває (який?) вітерець.
Сонечко (що робить?), але не…
(Хто?)… готується до зими.
2. Утворіть текст, розмістивши речення у правильному порядку.
Зрідка жовтіють на деревах листочки. Птахи збираються відлітати в вирій. Прилинула щедра осінь. Діти пішли до школи.
3. Поділіть текст на речення, запишіть їх у зошити.
Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули своє розкішне вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховались у щілини
10. Самостійна робота учнів.
11. Перевірка (2-3 учні читають свої твори).
12. Аналіз прослуханих творів.
ІV. Підсумок уроку.
- Що найбільше сподобалось, запам’яталось?
- Що хочеться зробити?
V. Домашнє завдання. Скласти три – п’ять речень на тему: «Осінній день», «Осінній деньок».
   





Роздатковий матеріал


                                                                              


Словник

Осінь (що зробила?)…прийшла, підкралась, прилинула, припливла, прилетіла.
Осінь (яка?)…чарівна, сумна, холодна, золота, дощова.
Дерева і кущі одягли (яке вбрання?)…різнокольорове, барвисте, розкішне, золоте, різнобарвне.
Небо (яке?)…безхмарне, сіре, сумне, синє, захмарене, високе, свинцево-сіре.
Сонце (що робить?)…світить, але не (гріє, припікає).
Вітер (який?)…холодний, різкий, колючий, злий, безжальний, грайливий, лагідний.
Листя (що робить?)…облітає, падає танцюючи, кружляючи; кружляє у повітрі, встеляє землю килимом.
Птахи (що роблять?)…відлітають (куди?)…у теплі краї, у вирій.
Комахи (що роблять?)…сплять, ховаються у щілини.
Білочки (що роблять?)…готуються до зими, запасають корм.


Словник

Осінь (що зробила?)…прийшла, підкралась, прилинула, припливла, прилетіла.
Осінь (яка?)…чарівна, сумна, холодна, золота, дощова.
Дерева і кущі одягли (яке вбрання?)…різнокольорове, барвисте, розкішне, золоте, різнобарвне.
Небо (яке?)…безхмарне, сіре, сумне, синє, захмарене, високе, свинцево-сіре.
Сонце (що робить?)…світить, але не (гріє, припікає).
Вітер (який?)…холодний, різкий, колючий, злий, безжальний, грайливий, лагідний.
Листя (що робить?)…облітає, падає танцюючи, кружляючи; кружляє у повітрі, встеляє землю килимом.
Птахи (що роблять?)…відлітають (куди?)…у теплі краї, у вирій.
Комахи (що роблять?)…сплять, ховаються у щілини.
Білочки (що роблять?)…готуються до зими, запасають корм.
     

Словник

Осінь (що зробила?)…прийшла, підкралась, прилинула, припливла, прилетіла.
Осінь (яка?)…чарівна, сумна, холодна, золота, дощова.
Дерева і кущі одягли (яке вбрання?)…різнокольорове, барвисте, розкішне, золоте, різнобарвне.
Небо (яке?)…безхмарне, сіре, сумне, синє, захмарене, високе, свинцево-сіре.
Сонце (що робить?)…світить, але не (гріє, припікає).
Вітер (який?)…холодний, різкий, колючий, злий, безжальний, грайливий, лагідний.
Листя (що робить?)…облітає, падає танцюючи, кружляючи; кружляє у повітрі, встеляє землю килимом.
Птахи (що роблять?)…відлітають (куди?)…у теплі краї, у вирій.
Комахи (що роблять?)…сплять, ховаються у щілини.
Білочки (що роблять?)…готуються до зими, запасають корм.








       1. Вставте потрібні слова.

Прийшла (яка?) осінь.
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.
Повіває (який?) вітерець.
Сонечко (що робить?), але не…
(Хто готується до зими?)

2. Утворіть текст, розмістивши речення у правильному порядку.

        Зрідка жовтіють на деревах листочки. Птахи збираються відлітати в вирій. Прилинула щедра осінь. Діти пішли до школи.

3. Поділіть текст на речення, запишіть їх у зошити.

        Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули своє розкішне вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховались у щілини

       1. Вставте потрібні слова.

Прийшла (яка?) осінь.
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.
Повіває (який?) вітерець.
Сонечко (що робить?), але не…
(Хто готується до зими?)

2. Утворіть текст, розмістивши речення у правильному порядку.

        Зрідка жовтіють на деревах листочки. Птахи збираються відлітати в вирій. Прилинула щедра осінь. Діти пішли до школи.

3. Поділіть текст на речення, запишіть їх у зошити.

        Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули своє розкішне вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховались у щілини

       1. Вставте потрібні слова.

Прийшла (яка?) осінь.
Дерева і кущі одягли (яке?) вбрання.
Повіває (який?) вітерець.
Сонечко (що робить?), але не…
(Хто готується до зими?)

2. Утворіть текст, розмістивши речення у правильному порядку.

        Зрідка жовтіють на деревах листочки. Птахи збираються відлітати в вирій. Прилинула щедра осінь. Діти пішли до школи.

3. Поділіть текст на речення, запишіть їх у зошити.

        Підкралась холодна осінь дерева і кущі скинули своє розкішне вбрання сонечко все рідше виглядає комахи поховались у щілини

Комментариев нет:

Отправить комментарий